DAP Incoterm (Delivered At Place): zonder lossen leveren op plaats van bestemming

Delivered At Place oftewel DAP is de Incoterm voor exporteurs die het grootste deel van de kosten en risico’s van het transport voor hun rekening willen nemen. Daarnaast ligt ook de verantwoordelijkheid voor het regelen van het transport bij de verkoper. Vergelijkbaar met DAT, maar wat betekent de Incoterm DAP precies?

Transporteren met DAP Incoterm

Ook transport met de Incoterm DAP is ten alle tijde mogelijk, ongeacht de transport modaliteit. Tevens geldt dat deze Incoterm een niet-exclusieve maritieme conditie is oftewel vrij voor meer dan één modaliteit gedurende het transport.  Zoals al eerder geschreven ligt het initiatief om bijvoorbeeld het transport naar Polen te regelen, wanneer er gebruik gemaakt word van DAP, bij de verkoper. Het verschil met DAT is dat eventueel na-vervoer ook door de verkoper georganiseerd moet worden. Daarnaast moet bij DAP de koper zelf de lading lossen op plaats van bestemming.

De verkoper of exporteur regelt dus het grootste deel van het transport waaronder het voorvervoer, het regelen van de in- en uitvoer documenten en douanepapieren. Echter ligt de verantwoordelijkheid voor het lossen op bestemming zoals gezegd bij de koper. Dit zou voor veel onduidelijkheid kunnen zorgen en is dan ook het critical point. Bij het maken van afspraken rondom het gebruik van de DAP Incoterm is het dus belangrijk om extra aandacht te geven aan dit moment. Dit voorkomt problemen op plaats van bestemming en lange wachttijden.

Incoterms zijn internationale afspraken over de verdeling van risico's en kosten van transport van goederen. Lees hier meer over de Incoterms 2010.

Incoterm 2010 DAP visueel weergegeven

Verplichtingen bij DAP Incoterm voorwaarden

Elke Incoterm geeft vaste richtlijnen als het gaat om de verplichtingen voor exporteur (verkoper) en importeur (koper). De verplichtingen voor elke fase bij keuze voor DAP kan als volgt worden samengevat:

De verkoper moet in de praktijk zorgen voor:

  • De goederen, factuur en andere documentatie
  • Een goede verpakking van het transport
  • Het laden van de goederen
  • Delen van informatie met koper
  • Het voortransport
  • Douaneformaliteiten voor het uitvoeren
  • Handling voor het uitvoeren
  • Daadwerkelijke transport naar land van bestemming
  • Handling voor het invoeren
  • Drager van risico’s (verkoper is verantwoordelijk)
  • Eventueel natransport in land van bestemming

De koper daarentegen zorgt in de praktijk voor:

  • Delen van informatie met verkoper 
  • Douaneformaliteiten voor het invoeren
  • De rechten bij invoer door koper
  • Het lossen van de goederen op plaats van bestemming

Let op: 
Niet correcte Douaneformulieren kunnen voor vervelende vertragingen en kosten zorgen. Meer weten om dit te voorkomen? Lees dan meer over douanezaken.

Kunt u beter kiezen voor de Incoterm DAP of past DAT beter?

Een containerterminal of een containeryard kunnen landinwaarts eigenlijk overal gevestigd zijn. De containerterminal Almelo ligt weliswaar aan het water, maar toch in de eerste plaats landinwaarts. Veel grotere bedrijven hebben hun eigen yard gebouwd om daarmee, zonder al te veel vertraging, over de binnenwateren een van de zeehavens te kunnen bereiken. Dat kleine verschillen kunnen leiden tot het betalen van grote bedragen blijkt het uit voorbeeld van een koper die bij een levering DAT als voorwaarde overeenkwam. Op nog geen twintig kilometer bij hem vandaan was een containeryard. Daar werd de container gelost van het aankomende vervoermiddel. De verkoper was klaar, maar de koper moest nog beginnen. Hij verzocht de leverancier de container even bij hem af te leveren, omdat het maar een kwartier rijden was. De verkoper wilde wel, maar zijn logistieke manager dacht daar anders over. ‘Dan hadden we DAP moeten afspreken en geen DAT’ zo reageerde hij.

De koper gaf vervolgens opdracht aan een vervoerder om de container op te halen, maar die kreeg hem niet mee omdat de goederen nog moesten worden ingeklaard. ‘Dat kan ik toch wel op mijn eigen terrein doen?’ vroeg de verkoper, maar hij kreeg nul op zijn rekest, omdat het inklaren moest gebeuren op de yard waar de container was aangekomen. Gevolg: extra kosten van €150,- doorvervoer, maar dubbel omdat de vervoerder de eerste keer vergeefs naar de yard was gereden. De verkoper had er in dat geval beter aan gedaan om DAP voor te stellen.

Meer informatie incoterms 2010

Past de Delivered At Place Incoterm niet bij uw transport? Bekijk dan eens de andere Incoterm opties. Komt u er niet uit, dan zit ons team van specialisten voor u klaar om u te voorzien van meer informatie over de incoterm DAP alsmede over ieder andere incoterm. Neem contact met ons op en laat u verder informeren welke incoterm het beste bij het transport van uw goederen past.