Incoterm Free Carrier (FCA) een alternatief voor EXW

Incoterm voorwaarden volgens FCA, Free carrier, is een goed alteratief voor de Incoterm EXW. EXW is een Incoterm die op verschillende manieren kan worden ingezet en waar verschillend naar gekeken word. Hoe zit dat met de Incoterm FCA (Free carrier)? Het antwoord is dat er bijna net zo weinig risico's zijn, maar dat er toch een deel van de transport risico's, kosten en organisatie uit handen worden genomen van de koper. Wat betekent dit concreet?

Transport volgens FCA Incoterm

Transporteren volgens FCA Incoterm is te allen tijde mogelijk, ongeacht de transport modaliteit. Ook voor deze Incoterm is er vrijheid in het gebruik van meer dan één modaliteit gedurende het transport. Voor de verkoper gaat de meeste aandacht uit naar het eerste vervoer tot het uiteindelijke transport.  Dit is het moment dat het risico wordt overgegeven van verkoper naar koper. Tot dit moment is de verkoper verantwoordelijk voor de douanepapieren bij uitvoer en zal hier ook voor betalen. FCA wordt daarom ook wel Vrachtvrij tot vervoerder genoemd.

Het voorvervoer zal dus door de verkoper worden georganiseerd, maar de kosten en risico’s zullen worden verdeeld. Verkoper en koper zullen hier dus duidelijke afspraken moeten maken zodat de verkoper weet hoe, wanneer en door wie hij het voortransport het beste kan laten verzorgen. Als er is gekozen voor FCA Incoterm voorwaarden zal dit het punt zijn waar de meeste onduidelijkheid kan ontstaan. Het “Critical point” is dus als de goederen zijn geladen en de chauffeur heeft getekend voor ontvangst.

Incoterms zijn internationale afspraken over de verdeling van risico's en kosten van transport van goederen. Lees hier meer over de Incoterms 2010.

Incoterm 2010 FCA


Verplichtingen bij FCA Incoterm voorwaarden

Elke Incoterm geeft vaste richtlijnen als het gaat om de verplichtingen voor verkoper (exporteur) en koper (importeur). De verplichtingen voor elke fase van, bijvoorbeeld een transport naar Rusland, bij keuze voor FCA kan als volgt worden samengevat:

De verkoper moet in de praktijk zorgen voor:

  • De goederen, factuur en andere documentatie
  • Een goede verpakking van het transport
  • Het laden van de goederen
  • Delen van informatie met koper
  • Het voortransport
  • Douaneformaliteiten voor het uitvoeren

De koper daarentegen zorgt in de praktijk voor:

  • Handling voor het uitvoeren
  • Daadwerkelijke transport naar land van bestemming
  • Het ondervangen van risico’s (koper is verantwoordelijk)
  • Handling voor het invoeren
  • Douaneformaliteiten voor het invoeren
  • De rechten bij invoer door koper
  • Eventueel natransport in land van bestemming
  • Het lossen van de goederen op plaats van bestemming

Let op:
Niet correcte Douaneformulieren kunnen voor vervelende vertragingen en kosten zorgen. Meer weten om dit te voorkomen? Lees dan verder...

FCA als Incoterm voor u de juiste keuze

Voor de verkopende partij of exporteur kunnen de FCA Incoterm voorwaarden de juiste keuze zijn als hij veel exporteert naar verschillende landen en kopers die geen verstand hebben van import vanuit Nederland. Als verkoper weet u zeker dat de goederen onderweg zijn en op de juiste manier Nederland hebben verlaten. Voor de koper geldt uiteraard precies het tegenovergestelde. De koper weet zeker dat de bestelde goederen op de juiste manier het voortransport hebben doorlopen. De koper heeft daarnaast zelf invloed en grip op de risico’s en kosten van het vervolgtraject. Free carrier / Vrachtvrij tot vervoerder kan dus zeker een goede keuze zijn.

Meer informatie Incoterms 2010

Past de Free Carrier Incoterm niet bij uw transport? Bekijk dan eens de andere Incoterms 2010. Komt u er niet uit, dan zit ons team van specialisen voor u klaar om u te voorzien van meer informatie over de Incoterm DAP alsmede over ieder andere Incoterm. Neem contact met ons op en laat u verder informeren welke Incoterm het beste bij het transport van uw goederen past.