Duitse tol vanaf 7.5 ton

Op de Duitse Autobahnen en diverse Bundesstrassen geldt een Mautplicht voor voertuigen vanaf 12 ton. Op 1 oktober wordt deze gewichtsgrens verlaagd, waardoor voertuigen vanaf 7.5 ton tol moeten gaan betalen.

Heel wat vrachtauto's die tot nu toe tolvrij in Duitsland konden rijden, zijn vanaf 1 oktober Mautplichtig, omdat Duitsland dan de gewichtsgrens verlaagd van 12 naar 7.5 ton. Het ligt voor de hand dat er daardoor een grotere vraag zal komen naar vrachtauto's van 7.4 ton, echter is het een risico om daarop in te zetten.
De maatregelen die per 1 oktober ingaan, zijn een aanpassing van de wet. Bij de behandeling daarvan is in het Duitse parlement al gevraagd wanneer er een tolplicht komt voor vrachtauto's vanaf 3.5 ton. 
Nog deze kabinetsperiode, die loopt tot 2017, wordt daarover een beslissing verwacht.
Wie investeert in een lichtere vrachtauto, kan daar dus misschien hooguit twee jaar van profiteren.

Ook tol op Bundesstrassen.
De tol geldt sinds 1 juli van dit jaar ook op 1100 kilometer Duitse Bundesstrassen, die te vergelijken zijn met de provinciale wegen in Nederland. Er ligt een plan om in 2018 op het gehele duitse wegennet tol te gaan heffen. Duitsland neemt de maatregelen omdat de regering meer geld nodig heeft om het achterstallig onderhoud aan de wegen te kunnen uitvoeren.

Tol betalen?
Er zijn drie manieren om de Duitse tol te betalen:
1. Handmatig bij één van de 3600 tolterminals
2. Via internet (vooraf registreren is noodzakelijk)
3. Elektronisch met een On Board Unit (OBU), deze dient dan echter wel te worden ingebouwd.

Duitse tol